اين شركت در ابتدا با نام شرکت پالایش روغن آبادان(سهامی خاص) در سال ۱۳۸۱ تاسيس و سپس طي دو مرحله تغيير نام و با ادغام هلدینگ نفت و گاز تامین در اين شركت با نام شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین ثبت گرديده است . سهام شركت در مورخه ۱۸/۰۴/۹۲ در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شده و شركت سرمايه گذاري تامين اجتماعي ( شستا ) با در اختيار داشتن مالكيت ۸۷% ، سهامدار اصلي تاپيكو مي باشد.
تاپيكو با در اختيار داشتن ۴۱ شركت مديريتي و غير مديريتي در ۴ حوزه اصلي كسب و كار شامل  نفت و گاز ، پتروشيمي ، صنايع لاستيك و صنايع سلولزي ، سهم قابل توجهي در اقتصاد كشور داشته و با در اختيار داشتن طيف وسيعي از محصولات متنوع ، یکی از مهم‌ترین بازیگران اصلی اين كسب و كارها در كشور و منطقه محسوب می‌شود .
همچنين اين شركت با سرمايه گذاري وسيع در پروژه هاي بزرگ ملي مانند پالايشگاه نفت ستاره خليج فارس با ظرفيت پالايش  ۳۶۰ هزار بشكه در روز و ارزش ۳٫۸ ميليارد يورو ، ۳ طرح متانول با مجموع ظرفيت ۴٫۸ ميليون تن در سال و  مجموع ارزش ۱٫۵ ميليارد يورو و همچنين ساير پروژه هاي بزرگ ملي ، نقش مهمي در توسعه صنايع نفت و گاز و پتروشيمي كشور ايفا مي نمايد.
از قابليت هاي محوري تاپيكو مي توان به تنوع بالاي پرتفوي ، وجود پروژه هاي متنوع و توان توسعه پايدار در سود آوري ، توان بالاي مشاركت در طرح هاي بزرگ صنعت در كشور، سهم بالا از بازار داخلي و صادراتي در محصولات صنعت ، اراده راهبردي هيات مديره تاپيكو بر توسعه و عزم جدي جهت مشاركت و تامين مالي در اجرای طرح های توسعه با شركت هاي معتبر در داخل و خارج از كشور اشاره نمود

نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های دوستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افتخارات