به گزارش شانا، بعدازظهر امروز ( دوشنبه ۱۹ خرداد) روسای جمهور ایران و ترکیه پس از دیدارهای دو جانبه در داخل کاخ ریاست جمهوری ترکیه در نشست خبری مشترک شرکت کردند.
عبدالله گل با بیان این که روابط دو جانبه دو کشور در زمینه های مختلف همیشه در حال افزایش بوده است، گفت: امروز با جناب آقای روحانی و هیئت همراه وی نشست دو جانبه و دیدار و گفتگو داشتیم.
وی افزود: در این نشست ها سعی کردیم در زمینه گسترش روابط دو جانبه بحث و گفتگو کنیم.
رئیس جمهوری ترکیه ادامه داد: بین دو کشور همیشه توافق نامه های زیادی در زمینه های مختلف به امضا رسیده و امروز در زمینه ارتباطات دو جانبه تفاهمنامه های زیادی امضا کردیم.
عبدالله گل با اشاره به این که در زمینه اقتصادی پتانسیلهای زیادی بین دو کشور وجود دارد گفت: تلاش می کنیم سطح روابط اقتصادی بین دو کشور را به سطح ۳۰ میلیارد دلار برسانیم.
وی ادامه داد: تلاش می کنیم در زمینه های سرمایه گذاریهای مشترک تلاشهای زیادی داشته باشیم.
عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه در ادامه این نشست گفت: در توافقنامه تجاری صحبت هایی را انجام دادیم تا سطح روابط دو کشور افزایش پیدا کند.
گل ادامه داد: در خصوص افزایش روابط منطقه ای دو کشور بحث و گفتگو کردیم، ما بحث کردیم چگونه می توان در منطقه امنیت ایجاد کرد و جلوی تروریسم را گرفت.
وی افزود: ما اعتقاد داریم افزایش گفتگوی دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم به ثبات منطقه کمک می کند و ما نمی خواهیم هیچ کشوری سلاح اتمی داشته باشد و نگاه ما به این مسئله ثابت است.
رئیس جمهوری ترکیه یادآور شد: همچنین ما اجازه نمی دهیم هیچ کشوری از حق استفاده صلح آمیز انرژی هسته ای محروم شود و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای حق همه ماست.
وی با اشاره به مذاکرات ایران و ۱+۵ تصریح کرد: تا به امروز مذاکرات ایران و ۱+۵ مثبت و رو به بهبود بوده است و ترکیه در زمینه رفع موانع فعالیت های هسته ای ایران تلاش کرده و تلاش هایش را ادامه می دهد.
عبدالله گل گفت: اراده ما در این است که سطح روابط دو کشور را در زمینه های مختلف ارتقا بدهیم.
در ادامه نشست حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری گفت: من و هیئت همراه خوشحالیم که امروز میهمان کشور همسایه دوست دولت ترکیه هستیم.
وی ادامه داد: مطمئن هستیم در مسیری گام برمی داریم که به نفع توسعه روابط دو کشور است. اراده ما برای ارتباطات خوب با کشورهای دوست به ویژه همسایگان است که در میان کشورهای همسایه ترکیه از جایگاه خاصی برخوردار است.
وی با بیان این که دو کشور دارای استعدادها و مزیتهای قابل توجهی هستند، افزود: ما در مورد مسائل تجاری بحثها و گفتگوهای خوبی داشتیم و در صددیم مبادلات تجاری را آن چنان که در سال گذشته شاهد آن بودیم را به دو برابر افزایش دهیم.
روحانی با بیان این که محاسبات هر دو دولت نشان می دهد با تلاش و پیگیری توافقات گذشته در حال پیگیری است، افزود: همچنین سطح روابط تجاری را می توانیم به ۳۰ میلیارد دلار در سال برسانیم. در ارتباطات به ویژه ارتباطات ریلی امروز توافق نظر داشتیم که خط ریل دو کشور را از مسیر بازرگان متصل کنیم این یعنی خلیج فارس و دریای عمان را به دریای سیاه و مدیترانه متصل کنیم که این حجم روابط دو کشور و همچنین ارتباطات دو کشور و توسعه روابط اقتصادی نه تنها به نفع دو کشور خواهد بود بلکه به نفع کل منطقه خواهد بود.
در ادامه این نشست خبری مشترک، روحانی با اشاره به این که درباره سرمایه گذاری و کارآفرینان ترک و کارآفرینان ایرانی در ترکیه تبادل نظر کردیم و اتفاق نظر داشتیم که امیدوارم در جلسه فردا با کار آفرینان گام موثری به جلو برای توسعه بخش های خصوصی دو کشور داشته باشیم.
رئیس جمهوری ادامه داد: در زمینه مسائل علمی و فرهنگی باهم توافق داریم که مراکز دانشگاهی، تحقیقاتی، فناوری و دانش بنیان را توسعه داده و در زمینه گردشگری و توریسم مشارکت بیشتری داشته باشیم.
وی افزود: ما اعلام کردیم که در ایران آمادگی داریم در بسیاری از شهرهایی که جاذبه توریستی دارد سرمایه گذاران ترک برای ساخت هتل سرمایه گذاری کنند.
روحانی با اشاره به توافقات صورت گرفته در زمینه مسائل بانکی به عنوان شریان پولی و مالی گفت: در زمینه مسایل بانکی به عنوان شریان پولی و مالی توافق کردیم که تسهیلات لازم را برای بانک های دولتی و خصوصی فراهم کنیم.
وی ادامه داد: دو کشور ایران و ترکیه مصمم هستند در منطقه و اسلام با افراطی گری و خشونت مبارزه کنند و همه توان خود را به کار گرفته تا اسلام رحمانی را به دنیا معرفی کنند.
رئیس جمهوری کشورمان با اشاره به این که در منطقه ما بی ثباتی هایی وجود دارد که مصمم به مبارزه با آن هستیم، گفت: دو کشور ایران و ترکیه همکاریهای خود را افزایش داده و برای امنیت منطقه از هر تلاشی که در امکان این دو کشور است فروگذار نمی کنند.
وی با بیان این که در زمینه هسته ای دو کشور دارای نظرات مشترک هستند، گفت: ایران و ترکیه در زمینه هسته ای دارای نظرات مشترک هستند که همه کشورها طبق معاهده ان پی تی از فعالیت صلح آمیز هسته ای برخوردار بوده و منطقه خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای به عنوان پیشنهاد و طرح ایران مورد توافق دو کشور است.
روحانی ادامه داد: منطقه ما نه تنها از سلاح هسته ای بلکه از سلاح کشتار جمعی عاری بوده و همه کشورها بتوانند به طور صلح آمیز از فناوری هسته ای استفاده کنند.
وی با اشاره به این که دولت ترکیه همواره در مسائل هسته ای حامی ما بوده و از این دیدگاه از حمایت های موثر ترکیه تشکر می کنیم ابراز امیدواری کرد که در مسایل بین المللی و منطقه ای دو کشور به مشارکت خود بیش از پیش ادامه دهند.
رئیس جمهوری ترکیه در پاسخ به این سوال که ما شاهد هستیم بزرگترین هیئت عالی رتبه ایرانی به ترکیه سفر کرده است و اسناد موافقت نامه هایی امضا شده و اولین نشست شورای راهبردی دو کشور و نشست تجار و بازرگانان نیز قرار است برگزار شود، آیا این سفر را سرآغاز فصل نوین روابط ایران و ترکیه می دانید گفت: جواب سوال شما بله است زیرا روحانی به همراه یک هیأت بزرگ و کارآفرین به ترکیه آمده است.
وی افزود: به این نتیجه رسیدیم ایران و ترکیه پتانسیلهای زیادی دارند حتی به این مثال رسیدیم که فرانسه و آلمان به هم شبیه هستند به همان شکل بین ایران و ترکیه سطح مناسبات تجاری را افزایش دهیم.
عبدالله گل ادامه داد: همچنین با سیاستهایی که از رئیس جمهور روحانی شاهد هستیم اعتقاد داریم اقتصاد بخش خصوصی باید اهمیت داشته باشد و اقتصاد ترکیه و ایران را به صورت همکاری دو جانبه و همچنین سطح مشارکت ها را افزایش دهیم.
رئیس جمهوری ترکیه با بیان این که این دیدار آقای روحانی می تواند سرآغاز جدیدی باشد گفت: اخیرا برخی سردی ها را شاهد بودیم اما با امضای تفاهم نامه های جدید میوه های این تفاهم نامه ها را شاهد هستیم و خواهیم بود.
وی ادامه داد: از منبع سیاسی از نزدیک در ارتباط هستیم و وزرای امور خارجه دو کشور نیز با هم در ارتباط هستند.
گل ادامه داد: امیدواریم آتش افروزی ها و ناامنی ها در منطقه پایان داده شود و برای ایجاد ثبات در منطقه اراده قوی داریم و تلاش مشترک ایران و ترکیه در زمینه ایجاد ثبات تاثیر گذار خواهد بود.
در ادامه نشست روحانی در پاسخ سوال خبرنگاری مبنی بر این که آیا در مذاکرات امروز در مورد مسائل منطقه به ویژه مصر و سوریه نگرش مشترکی به دست آمده یا نه؟ و درخصوص روابط منطقه ای تحولاتی را در نظر دارید یا خیر گفت: سفر امروز بی تردید نقطه عطفی در روابط دو کشور خواهد بود شاید اولین بار است که با این حجم از مسئولان بلند پایه ایرانی ما در پایتخت کشور دوستمان ترکیه حضور داریم.
وی با بیان این که امروز برای اولین بار شورای عالی همکاری با حضور وزرای دو طرف تشکیل می شود، ادامه داد: من احساس می کنم اراده جدی از سوی رهبران دو کشور برای توسعه و گسترش همکاری ها در زمینه اقتصادی، سیاسی و بین المللی وجود دارد.
روحانی با اشاره به اینکه ما امروز در مذاکراتمان در مورد مبارزه با افراطی گرایی، تروریسم و خشونت گفتگو کردیم افزود: ما در مورد مبارزه با خشونت راجع به کشورهای منطقه البته کشورهایی بیشتری از آنکه نام بردید بحث کردیم. بسیاری کشورهای منطقه هستند که ما در مورد آنها بحث کردیم البته در مورد سوریه و مصر هم بحث کردیم.
وی تاکید کرد: اما آنچه مهم است توافق دو طرف برای ثبات و امنیت در این کشورها و حاکمیت آرای مردم و نظر آنهاست و معتقدیم مردم برای اداره کشورها و پایان جنگ و خونریزی ها باید تصمیم بگیرند.
رئیس جمهوری با بیان این که ما برای کمک به این کشورها راه حلی که مورد رضایت همگانی باشد را در نظر گرفته افزود: حضور همه گروه ها و اقوام در حاکمیت کشورها مد نظر ما است و ما نظرات مشترکی داشتیم و در مورد این کشورها و سایر کشورهای منطقه در گذشته هم همفکری دو کشور وجود داشته و وزارتخانه های سیاسی در این زمینه گفتگو کردند لذا ما این مذاکرات و گفتگو ها را ادامه می دهیم و مطمئن هستیم کمک دو کشور به امنیت منطقه کمک خواهد کرد.

نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های دوستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افتخارات