رییس جمهوری: دوشنبه 09 ژوئن 2014

رییس جمهوری پیش از سفر به آنکارا، با بیان اینکه ایران و ترکیه توافق کرده‌اند کیفیت سطح روابط دوجانبه را ارتقا دهند، گفت: در این سفر روابط دو جانبه دو کشور و مسایل اقتصادی به ویژه انرژی، نفت، گاز، برق بررسی می شود.
به گزارش شانا، حسن روحانی صبح امروز (دوشنبه، ۱۹ خرداد) پیش از عزیمت به ترکیه در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران، از تشکیل جلسه مشترک هیئت وزیران ایران و ترکیه در آن کشور خبر داد و گفت: تشکیل این جلسه به معنای اراده دو کشور برای توسعه روابط دو جانبه است.
وی افزود: قرار است در سفرهای مهم دوجانبه، کمیسیون عالی یا همان جلسه مشترک هیئت دولت دو کشور تشکیل تا مسایل مهم ایران و ترکیه توسط وزیران بررسی شود.
رییس جمهوری تصریح کرد: ترکیه یکی از کشورهای بسیار مهم منطقه و همسایه غربی ایران است و خوشبختانه دو کشور در سال‌های گذشته روابط بسیار خوب سیاسی و اقتصادی داشتند.
روحانی ادامه داد: در دولت جدید نیز یکی از برنامه‌های دولت، استحکام روابط با همسایگان است.
وی با اشاره به سفر مقامهای عالی ترکیه از جمله نخست وزیر این کشور به ایران گفت: در این سفر اسناد همکاری بین دو طرف امضا شد و قرار است ادامه آن مباحث در سفری که به ترکیه داریم، انجام شود.
رییس جمهوری گفت: در این سفر روابط دو جانبه دو کشور و مسایل اقتصادی به ویژه انرژی، نفت، گاز، برق و راه بررسی همچنین اسنادی در زمینه مسایل گمرکی، فرهنگی، توریستی و همچنین همکاری‌های امنیتی و سیاسی بین دو کشور امضا می‌شود.
وی ادامه داد: مردم مطلع هستند که ایران و ترکیه در یک موقعیت ژئوپلتیک مهم در منطقه قرار دارند و هنگامی که دو کشور کنار هم باشند به معنای آن است که خلیج فارس و دریای عمان را به دریای سیاه و مدیترانه وصل می‌کنیم و در واقع اقیانوس هند به اقیانوس اطلس متصل می‌شود.
روحانی با بیان این که روابط ایران و ترکیه نه تنها برای دو کشور بلکه برای کل منطقه و توسعه آن اهمیت بسزایی دارد، افزود: هر دو کشور، همسایه عراق و سوریه هستیم و مسایل بسیار مهمی در منطقه ما در حال وقوع است.
رییس جمهوری ادامه داد: خوشبختانه در ماه‌های اخیر شاهد تحولات مثبتی در منطقه هم در عراق هم در سوریه هستیم که لازم است در همه این زمینه‌ها با ترکیه بحث و گفتگو کنیم.
روحانی افزود: همکاری‌هایی که باید بین دو کشور در زمینه مسایل شمال آفریقا، کل بحث خاورمیانه و مسایل فلسطین انجام شود موضوعهایی هستند که همواره بین ایران و ترکیه در باره آنها بحث و بررسی شده است که در این سفر هم مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد توجه قرار خواهد گرفت.
رییس جمهوری مبارزه با خشونت، افراطی گری و تروریسم را یکی از اهداف مهم جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان اعلام و تصریح کرد: این موضوع یکی از اهداف بسیار مهم ما در منطقه و جهان است که با همه کشورهای دوست خود در این زمینه بحث و گفتگو خواهیم کرد تا بتوانیم همکاری‌های عملیاتی و هماهنگی لازم داشته باشیم.
رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: در این سفر نیز برای مبارزه با خشونت، تروریسم، فرقه گرایی و افراط گرایی با مقامهای ترکیه بحث و گفتگو خواهیم کرد.

نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های دوستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افتخارات