عباس شعری مقدم امروز شنبه ۱۷ خرداد ۹۳ در یازدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی، گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی موظف است زیرساخت های لازم برای این صنعت را فراهم و تامین خوراک با قیمت مناسب در یک دوره زمانی ۱۵ ساله را تضمین کند.
وی افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی در همایش های پیشین به صورت یک هلدینگ بزرگ تولیدی حاضر می شد اما امسال با ساختاری کاملا جدید حضور یافته زیرا اکثر شرکت های فرعی این هلدینگ واگذار شده است.
وی خاطرنشان کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی همه تلاش خود را برای ایجاد جهش دوباره در صنعت پتروشیمی با استفاده از سرمایه های بخش خصوصی به کار می گیرد.
وی با بیان اینکه ظرفیت تولید سالانه محصولات پتروشیمی در ایران ۶۰ میلیون تن است، اظهار داشت: به دلایل مختلف از جمله کمبود خوراک فقط از ۶۸ درصد این ظرفیت استفاده می شود و هنوز حدود ۲۰ میلیون تن از ظرفیت کشور در این زمینه بلااستفاده مانده است.
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اضافه کرد: درصورت اتمام ۶۰ طرح نیمه تمام ظرفیت تولید از ۶۰ میلیون تن فعلی به ۱۲۰ میلیون تن در سال افزایش می یابد.
شعری مقدم تصریح کرد: مشکل عمده این طرح ها تامین منابع ارزی است که تلاش می شود از طریق سرمایه گذاری خارجی تامین شود.
وی از بهره برداری از چهار طرح پتروشیمی در سال جاری خبر داد و گفت: با راه اندازی این طرح ها دو میلیون تن به ظرفیت تولید کشور افزوده می شود.
وی با اشاره به طراحی ۳۶ پروژه جدید براساس خوراک گاز متان، گفت: با اجرای این طرح ها که به ۴۱ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارند، ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی از ۱۸۰ میلیون تن در سال فراتر خواهد رفت.
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: برای توسعه صنعت پتروشیمی ایجاد چهار قطب در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان، منطقه آزاد جاسک، منطقه آزاد چابهار و منطقه ویژه اقتصادی ایرانشهر در نظر گرفته شده است.
شعری مقدم اضافه کرد: علاوه بر این چهار قطب احداث چهار طرح مگاتنی متانول و اوره و آمونیاک با ظرفیت بالای یک میلیون تن در جزیره لاوان و تعدادی واحد جی.تی.پی در داخل کشور برنامه ریزی شده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به فراوانی گاز طبیعی در ایران با استفاده از فناوری های جدید انواع الفین ها در داخل کشور تولید می شود که این امر سهم مهمی در توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی خواهد داشت.
شعری مقدم تاکید کرد: در هر نقطه از کشور که آب و گاز طبیعی به فراوانی یافت شود، طرح های پتروشیمی به اجرا گذاشته خواهد شد.

نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های دوستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افتخارات