به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بهداشت ودرمان صنعت نفت؛ در این گردهمایی دکتر کیان با اشاره به  اهمیت نظارت بر درمان و کنترل عفونت در بخش دندانپزشکی خواستار ارائه خدمات مطلوب در مراکز دندانپزشکی تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت شد.      ۱۱ تصمیم برای ارائه خدمات مطلوب در مراکز دندانپزشکی نفت

وی در ادامه بر افزایش ارائه خدمات دندانپزشکی پیشگیری ، کاهش زمان نوبت دهی در مراکز دندانپزشکی و کاهش تعداد جلسات درمان بیماران ، ارتقاء کیفی و کمی خدمات دندانپزشکی ،‌کاهش اعزام بیماران دندانپزشکی به بخش خصوصی و ارائه خدمات دندانپزشکی تاکید کرد.

در ادامه این گردهمایی دکتر معیاری بر لزوم بررسی و ارزیابی نظارت بر درمان و انجام شاخص های سلامت دهان ودندان DMFT و CPITN وکنترل عفونت در بخش دندان در مناطق ۲۰گانه تاکیدکرد.

سپس دکتر دقایقی مسئول دندانپزشکی مدیریت سلامت ، گزارش فعالیت ۱۰۳ مرکز دندانپزشکی با ۲۵۳ یونیت و ۲۶۷ دندانپزشک و ۴۷ متخصص دندانپزشکی را در مناطق ۲۰گانه در سطح کشور ارائه کرد.

وی گفت : در سال حدود یک میلیون و سیصدخدمت دندانپزشکی به جمعیت تحت پوشش صنعت نفت در سطح کشور شامل خدمات ترمیمی ، درمان ریشه ، جراحی فک و صورت ، جراحی لثه ، ارتودنسی ، پروتزهای دندانی ، دندانپزشکی پیشگیری کودکان ، معاینات دوره ای دندانپزشکی طب صنعتی شاغلین ، ارایه می شود.ضمن اینکه کنترل عفونت در بخش دندانپزشکی با نظارت و بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام می شود.

دکتر دقایقی خاطرنشان کرد : به منظور تعیین سطح وضعیت موجود سلامت دهان و دندانپزشکی جمعیت تحت پوشش، شاخص‌های سلامت دهان و دندان CPITN ( تعیین وضعیت بیماریهای پریودنتال و نیازهای درمانی آن) در شاغلین صنعت نفت و DMFT (تعیین وضعیت میزان پوسیدگی‌های دندانی و دندانهای کشیده شده و ترمیم شده ) در مناطق تهران ـ‌اهواز ـ مشهد ـ اصفهان ـ مازندران ـ گیلان ـ‌شیراز و ماهشهر انجام شده است و در دیگر مناطق نیز در طی سال ۹۳ انجام خواهد شد.

مسئول دندانپزشکی مدیریت سلامت در پایان گفت : نسبت دندانپزشک به جمعیت تحت پوشش در تهران ۱۰۹۰ نفر به یک دندانپزشک در آغاجاری ۴۶۷۰ نفر جمعیت نسبت به یک دندانپزشک (بیشترین) و در خارک ۸۳۵ نفر جمعیت نسبت به یک دندانپزشک (بیشترین) است.

در پایان نتایج این گردهمایی به شرح زیر به مناطق بیستگانه ابلاغ شد:

۱-معاینات دندانپزشکی پیشگیری کودکان ۱۲-۳ سال با افزایش سیستم تشویقی ‌به جمعیت تحت پوشش ارائه شود.

۲- ارائه خدمات دندانپزشکی در تعداد جلسات کمتری در حد امکان و داشتن توجیه علمی انجام پذیرد.

۳-ارتقاء تنوع کمی و کیفی خدمات دندانپزشکی تخصصی با اولویت درمان‌‌های معمول و پیشگیری انجام شود.

۴-رجاع بیماران به بخش خصوصی در حد امکان انجام نشده و درمانهای در مجموعه بهداشت ودرمان صنعت نفت انجام پذیرد.

۵-نظارت بر درمانهای انجام شده  به بیماران از طریق Follow up و معاینات دوره‌ای بیماران درمان شده به صورت رندومی توسط مسئولین دندانپزشکی انجام پذیرد .

۶- اجرای برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی از طریق آموزش چهره به چهره ،‌کلاس‌های آموزشی ، فیلم و پمفلت انجام شود.

۷- افزایش ظرفیت‌های خالی مراکز دندانپزشکی تحت پوشش به منظور کاهش زمان نوبت‌دهی و افزایش ارائه خدمات دندانپزشکی به جمعیت تحت پوشش با جذب دندانپزشک انجام پذیرد .

۸-برنامه نوبت‌دهی مکانیزه از طریق اینترنت در مراکز دندانپزشکی مناطق بیست‌گانه اجرا شود.

۹- تعیین شاخص‌های سلامت دهان و دندان DMFT و CPITN در مناطقی که انجام نگردید در طی سال ۹۳ انجام شود.

۱۰- برنامه‌ریزی معاینات دوره‌ای دندانپزشکی طب صنعتی شاغلین در مناطقی که انجام نمی شود اجرا شود .

۱۱- برگزاری دوره آموزشی لیزر در دندانپزشکی برای دندانپزشکان با همکاری بخش لیزر دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی در سال ۹۳ به منظور راه اندازی بخش لیزر در دندانپزشکی در مناطق بزرگ پیگیری شود.

انتهای پیام

نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های دوستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افتخارات