به گزارش خبرنگار شانا، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی عصر دیروز (سه شنبه٢٢ اسفند) در آئین معارفه شرکت هلدینگ خلیج فارس اظهار کرد: ١١,٢ میلیون تن از فرآورده های تولیدی نیز به ارزش ١٤٤ هزار میلیارد ریال از طریق بورس کالا در بازار داخل توزیع شده و در اختیار صنایع پایین دستی قرار گرفته است.

مهندس عبدالحسین بیات گفت: مسیر توسعه صنعت پتروشیمی با شتاب ادامه دارد و با در نظر گرفتن مجتمع‌هایی که افتتاح رسمی نشده‌اند ٥١ مجتمع در حال فعالیت در این بخش وجود دارند که طی دوره مورد بررسی مجموع تولید آنها برابر با ٣٧,٣ میلیون تن بوده که ١٤.٥ میلیون تن آن به علت عدم نیاز داخل به ٦٠ کشور جهان صادر شده است.

وی ادامه داد: برای صدور برخی کالاها به جز نفت و فرآورده های نفتی باید تلاش بیشتری صورت پذیرد و در شش ماهه دوم سال برای صدور برخی کالاها ممنوعیت و یا محدودیت ایجاد شد که این نشان دهنده آن است که محصولات پتروشیمی در هر جای دنیا قابل مصرف است ولی ما تنها به دلیل نیاز داخل مجبور به این کار شده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد برنامه های در دست اجرای این صنعت گفت: براساس برنامه پنجم ساخت ٧٣ مجتمع برای این صنعت در نظر گرفته شده که نیاز به ٥٠ میلیارد دلار تسهیلات ارزی و ریالی دارد که در صورت تامین آن، ٦٤ میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی کشور اضافه خواهد شد و امیدواریم تا پایان برنامه پنجم این رقم به ١٠٠ میلیون تن در سال افزایش یابد.

بیات درباره نقش و اهمیت صادرات در صنایع پتروشیمی گفت: فرآورده های پتروشیمی در صادرات غیرنفتی ٣٨ درصد سهم داشته اند و از نظر شاخص صادرات صنعتی نیز محصولات پتروشیمی دارای سهم ٥٠ درصدی در صادرات بوده اند.

وی در مورد عرضه سهام هلدینگ خلیج فارس گفت: عرضه هلدینگ می تواند تحول بزرگی را در صنعت پتروشیمی و نیز بازار سرمایه ایجاد کند و این شرکت با دار بودن ١٥ شرکت پتروشیمی زیرمجموعه یکی از ارکان پتروشیمی به عنوان یک صنعت ارزش آفرین است.

نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های دوستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افتخارات