در جزیره صداری بوشهر سه‌شنبه 24 جولای 2012

مدیر عامل کارخانه کشتی‌سازی صدرا با اعلام این خبر تصریح کرد: حدود چهار هزار تن ماشین آلات در این نفتکش نصب شده است که هر یک از آنها باید جداگانه هنگام استقرار کشتی در دریا آزمایش شود.

به گفته سلمان ضربی، این نفتکش به طول ۲۵۰ متر، عرض ۴۴ متر و ارتفاع ۲۱ متر ساخته و در آبخور ۱۴٫۸ متر به آب انداخته شد.

وی زمان تحویل این نفتکش پهن پیکر به کارفرما (شرکت ونزوئلایی) را سه ماه آینده اعلام کرد و افزود: آزمایش اولیه این نفتکش روز گذشته (۲مرداد) با موفقیت انجام شد و برای آزمایش های باقی مانده سه ماه زمان نیاز است که با توجه به کیفیت مناسب مواد به کاررفته در ساخت این کشتی، طرف ونزوئلایی نیز از ساخت آن اعلام رضایت کرد.

مدیرعامل کارخانه کشتی‌سازی صدرا افزود: ظرفیت نخستین کشتی افراماکس ۱۱۳ هزار تن با سرعت ۱۶ گره دریایی است که در ساخت آن ۳۲۸ کیلومتر جوشکاری، ۵۶ کیلومتر لوله‌کشی، ۱۰۶ متر کابل کشی انجام شده و وزن ماشین‌آلات آن نیز ۳ هزار و ۶۶۰ تن است.

ضربی با بیان این که سه فروند نفتکش دیگر نیز در یارد شرکت صدرا به سفارش ونزوئلا در حال ساخت است، افزود: با توجه به تجربه خوب ساخت نخستین نفتکش، امیدوارم دومین نفتکش تا ۱۰ ماه آینده ساخته شود.

وی افزود: سومین نفتکش در مرحله برش ورق است و ۶ ماه پس از ساخت کشتی دوم و کشتی چهارم نیز ۶ ماه پس ازآن ساخته می شود.

به گفته ضربی، وزن سبک هر یک از این نفتکش ها ۲۱ هزار و ۲۰۰ تن است و هرکدام گنجایش حمل ۱۱۳ هزار تن نفت خام را دارند.

بر پایه این گزارش، در سال ۸۶ پروژه ای میان دولت ایران و ونزوئلا برای ساخت چهار فروند نفتکش تعریف شد که بر اساس طرح اولیه قرار بود تانکر این نفتکش ها با ظرفیت ۹۴ هزار تن ساخته شود ولی با توجه به تغییرات انجام شده و اعلام نیاز طرف ونزوئلایی، ظرفیت آنها در نهایت به ۱۱۳هزار تن افزایش یافت و همه ابعاد و مشخصات کشتی نیز تغییر کرد.

اواخر زمستان ۱۳۸۷ طرح نهایی ساخت چهار فروند نفتکش با ظرفیت ۱۱۳ هزار تن نفت خام، به طول ۲۵۰ متر، عرض ۴۴متر، با ارتفاع ۲۱ متر در وسط کشتی و با سرعت ۱۲ گره دریایی تعریف و قرار شد موتوری با قدرت ۲۱ هزار اسب در داخل کشتی نصب شود.

عرشه این نفتکش ها ۲٫۵ برابر زمین فوتبال است و ۱۲۵ کیلومتر کابل کشتی در این نفتکش ها انجام شده است ضمن آن که دو بویلر، بخار مورد نیاز برای به حرکت درآوردن پمپ ها با هدف انتقال نفت خام از داخل کشتی به بندرگاه را تامین می کنند.

هزینه قرارداد هر یک از کشتی ها ۵۷ میلیون یورو اعلام شده است و  ۴۲ میلیون یورو پیش پرداخت (۲۰ درصد هزینه کل ساخت کشتی ها) برای ساخت این چهار نفتکش در سال ۱۳۸۷ از سوی شرکت ونزوئلایی به شرکت صدرا پرداخت شده است.

نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های دوستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افتخارات