مهندس رستم قاسمی در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: هماهنگی لازم برای مسدودی و پرداخت اعتبار مورد نیاز برای توسعه این پنج فاز از سوی صندوق توسعه ملی با بانک مرکزی انجام شد.

وی تصریح کرد: تامین بخشی از منابع مالی این فازها از محل صندوق توسعه ملی گام مهمی است و با این اقدام پنج فاز میدان مشترک پارس جنوبی از نظر تامین منابع مالی مشکلی نخواهند داشت.

وزیر نفت با بیان این که بر اساس قانون بودجه امسال ۱۸ درصد از منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های صنعت نفت اختصاص یافته است، افزود: پنج میلیارد دلار دیگر نیز از محل این سهم ۱۸ درصدی، برای تامین بخشی از منابع مالی پروژه های نفتی با معرفی طرح های اولویت دار به صندوق توسعه ملی به زودی اختصاص می یابد.

قاسمی یادآور شد: دو میلیارد دیگر از منابع این صندوق برای توسعه طرح های پارس جنوبی و مابقی برای اجرای طرح های شرکت فلات قاره اختصاص می یابد و امسال جهش خوبی را در فعال سازی پروژه های صنعت نفت با همکاری صندوق توسعه ملی شاهد خواهیم بود.

وی گفت: برخی از پروژه هایی که منابع مالی آنها از محل صندوق توسعه ملی تامین می شود مشخص و قرارداد آنها بسته شده است و برخی هم در حال بستن قرارداد آنها هستیم.

به گفته وزیر نفت تضامین اصل و فرع ۱۴ میلیارد از منابع صندوق توسعه ملی که در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد از سوی شرکت ملی نفت داده می شود.

وی با بیان این که بر اساس اساسنامه صندوق توسعه ملی تنها پروژه هایی که ۲۰ درصد از سهم آنها در اختیار دولت باشند برای استفاده از تسهیلات صندوق توسهه ملی معرفی می شوند، افزود: توافقنامه استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های صنعت نفت میان پیمانکاران و بانک ها عامل بسته می شود و صندوق توسعه ملی با اعلام بانک عامل اعتبار مورد نیاز را در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار می دهد.

وزیر نفت در باره آخرین وضعیت قراردادهای پروژه های صنعت نفت گفت: امسال با همکاری مجموعه مدیریت کشور برای تامین منابع مالی و پشتیبانی از صنعت نفت به ویژه شتاب دهی در اجرای میادین مشترک اقدام های خوبی انجام شده است و امسال در قیاس با سال های گذشته از نظر تامین منابع مالی وضعیت بهتری داریم.

وی گفت: برخی پروژه های میادین مشترک تعیین تکلیف شده و تا پایان سال همه میدان های مشترک مهم کشور را تعیین تکلیف خواهیم کرد.

بر پایه این گزارش، هفته گذشته تفاهمنامه ای میان وزارت نفت و صندوق توسعه ملی بسته شد که بر اساس این تفاهم نامه ۱۴ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های صنعت نفت اختصاص خواهد یافت. به گفته وزیر نفت، بیش از ۷۰ درصد این میزان برای توسعه میدان های نفت و گاز در صنایع بالادستی و توسعه پتروشیمی و صنایع پالایشگاهی اختصاص می یابد.

فرزین، رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی درباره چگونگی تخصیص ۱۴ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به طرح های وزارت نفت گفت: مبلغ در نظر گرفته شده در اختیار بانک های عامل قرار می گیرد و در صورتی که طرح های اعلام شده از سوی سرمایه گذاران پروژه های صنعت نفت در چارچوب اساسنامه صندوق توسعه ملی قرار داشت تا سقف ۱۴ میلیارد دلار این صندوق اعتبار موردنیاز پروژه های صنعت نفت را تامین خواهد کرد.

نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های دوستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افتخارات