به گزارش خبرنگار شانا، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز (دوشنبه ۱۹ تیر) در یک نشست خبری اظهار کرد: ۱۹ طرح پتروشیمی که در قالب طرح های مهر ماندگار در حال ساخت است، اعتبارات ارزی و ریالی مصوب شده ای را دریافت کرده اند و با تکمیل اعتبارات موردنیاز اغلب این پروژه ها تا پایان دولت دهم به بهره برداری خواهند رسید.

مهندس عبدالحسین بیات افزود: بخشی از این پروژه ها دولتی و بخش دیگر خصوصی هستند و شرکت ملی صنایع پتروشیمی از بخش خصوصی و سرمایه گذاران در این صنعت که در حال فعالیت و توسعه پتروشیمی هستند، حمایت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: ما خود را متعهد می دانیم که از بخش خصوصی در توسعه صنعت پتروشیمی حمایت کنیم.

بیات با اشاره به ساخت آخرین مراحل پتروشیمی کاویان اظهار کرد: با بهره برداری از پتروشیمی کاویان در منطقه عسلویه که ابتدای خط لوله اتیلن غرب به حساب می آید، خوراک موردنیاز چندین پتروشیمی تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: پتروشیمی های مروارید، کاویان و گچساران خوراک خط لوله اتیلن غرب را تامین می کنند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: وزیر نفت تاکید دارد که پروژه ها به صورت زنجیره ای حرکت کنند و بنابراین برنامه ریزی ها باید به گونه ای انجام شود که بخش بالادستی این پروژه همگام با ساخت مجتمع ها پیش رود.

در ادامه این نشست خبری مدیرعامل شرکت پتروشیمی کاویان نیز با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت ساخت این پروژه اظهار کرد: پتروشیمی کاویان با هدف تولید ۲ میلیون تن اتیلن در حال ساخت است و اتیلن تولید شده در ۶ نقطه به طول ۲ هزار کیلومتر خوراک محصولات صنایع پایین دستی را تامین خواهد کرد.

مهندس بیرقی افزود: این پروژه حدود ۹۸ درصد پیشرفت دارد که فاز اول آن تا شهریور و فاز دوم نیز در بهمن ماه امسال به بهره برداری خواهد رسید.

وی برآورد هزینه اجرای این پروژه را ۳۹۰ میلیون یورو و ۴۵۰ میلیارد تومان برشمرد و گفت: ۳۴۹ میلیون یورو از محل صندوق ذخیره ارزی و ۳۵۰ میلیارد تومان هم تا کنون برای این پروژه هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کاویان افزود: ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن اتان طبق برنامه برای خوراک این پتروشیمی باید تحویل شود که فازهای ۴ و ۵ و فازهای ۹ و ۱۰ آمادگی انتقال گاز به پتروشیمی کاویان را دارند و فازهای ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ نیز در آینده با بهره برداری کامل می توانند گاز مورد نیاز این مجتمع تولیدی را تامین کنند.

وی ادامه داد: در طراحی پتروشیمی کاویان از یک تکنولوژی معتبر خارجی کپی برداری شد و برای اولین بار در ایران به مرحله ساخت درآمد.

نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های دوستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افتخارات