مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: امسال با بهره برداری از چند مجتمع پتروشیمی، تولید و صادرات فرآورده های پتروشیمی با تنوع بازارهای جدید همراه خواهد بود.

علی محمد بساق زاده اظهار کرد: تحریم صنعت پتروشیمی ایران، تاثیر خاصی بر تولید و صادرات ندارد و کشورهای زیادی از جمله کشورهای اروپائی همچنان خواستار خرید از ایران هستند .

وی افزود:  صنعت پتروشیمی ایران علاوه بر تامین نیاز داخل ،فرآورده های پتروشیمی را با بازاریابی مناسب شرکت های تولید کننده که از قبل انجام شده ، به بازارهای هدف صادر می کند که از روند مطلوبی برخوردار است.

بساق زاده ادامه داد: بخشی از صادرات محصولات پتروشیمی ایران که پیش از این به کشورهای اروپایی صادر می شد، اکنون به کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین صادر می شود.

وی گفت: همسایگان شمالی ایران نیز از دیگر علاقه مندان به خرید محصولات پتروشیمی ایران هستند.

مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی  افزود: کشورهای آسیای جنوب شرقی، خاورمیانه، خاور دور، شبه قاره هند و اروپا به ترتیب بیشترین سهم ارزشی صادرات محصولات پتروشیمی را به خود اختصاص داده اند.

به گزارش شانا ارزش صادرات محصولات پتروشیمی در دولت های نهم و دهم با ۵۱۷ درصد افزایش از ۲٫۳ میلیارد دلار به ۱۴٫۲ میلیارد دلار رسید.

در این مدت ارزش فروش داخلی محصولات پتروشیمی نیز با ۵۴۸ درصد افزایش از ۱۶۰۵۲ میلیارد ریال به ۱۰۴۰۰۲ میلیارد ریال افزایش یافت.

آمارهای منشر شده نشان می دهد که در این مدت ۱۶۷ درصد به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و ۱۷۰ درصد به میزان تولیدات پتروشیمی افزوده شده و در این مدت استفاده از ظرفیت خالی صنایع پتروشیمی به نحو چشمگیری افزایش یافته است.

آخرین آمارها حاکی است ظرفیت پتروشیمی کشور از ۲۰٫۴ میلیون تن در سال ۱۳۸۴ به ۵۴٫۵ میلیون تن در سال ۱۳۹۰ و میزان تولید از ۱۵٫۸ میلیون تن در سال ۱۳۸۴ به ۴۲٫۷  میلیون تن در سال ۱۳۹۰ افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، میزان تولیدات قابل فروش در بازار ، در دولت های نهم و دهم با ۱۹۷ درصد افزایش از ۱۰٫۱ میلیون تن در سال ۱۳۸۴ به بیش از ۳۰ میلیون تن در سال ۱۳۹۰ افزایش یافته است.

این گزارش می افزاید  فاصله بین تولید قابل عرضه به بازار و میزان کلی تولید مربوط به مصارف بین واحدی یا میان مجتمعی است و پیش بینی می شود که میزان تولید محصولات پتروشیمی در سال ۱۳۹۱ به حدود۴۹ میلیون تن افزایش یابد.

دستیابی به فروش داخلی ۱۳۱۰۰۰ میلیارد ریال و صادرات ۱۵ میلیارد دلاری، برنامه دیگر سال ۱۳۹۱ صنایع پتروشیمی کشور است و می توان گفت این صنعت در مجموع در سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی،  حدود۲۷ میلیارد دلار برای کشور درآمد ایجاد خواهد کرد.

نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های دوستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افتخارات