محسن خجسته مهر در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: این مجوز بر اساس ماده ۱۲۷ قانون برنامه پنجم توسعه و با توجه به اهمیت ساخت این دو پالایشگاه میعانات گازی در بخش بالادستی صنعت نفت به وزارت نفت داده شد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت گفت: روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه میعانات گازی به عنوان خوراک به پالایشگاه های ستاره خلیج فارس و پارس تحویل داده می شود و از این رو ساخت این پالایشگاه ها اهمیت زیادی دارد.

خجسته مهر تاکید کرد: وزارت نفت در تلاش است منابع مالی مورد نیاز برای ساخت این دو پالایشگاه را تامین کند.

وی افزود: تاکنون ۱٫۲ میلیارد یورو سرمایه گذاری برای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس انجام شده است.

خجسته مهر در باره روند تامین منابع مالی پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: هم اکنون ترکیبی از سهامداران در ساخت این پالایشگاه فعالیت دارند و ما نیز ترجیح می دهیم بخش خصوصی در ساخت این پالایشگاه مشارکت کند، ولی در صورتی که قادر به تامین منابع مالی مورد نیاز نباشند ما نمی توانیم معطل آنها بمانیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت ادامه داد: بر اساس ماده ۱۲۷ قانون برنامه پنجم توسعه وزارت نفت “راسا” تامین منابع مالی ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس را برعهده دارد.

به گفته وی پالایشگاه ۳۶۰ هزار بشکه ای ستاره خلیج فارس هم اکنون با ۵۰ درصد پیشرفت در دست ساخت است.

به گزارش شانا، پالایشگاه ستاره خلیج فارس که ۵۵ میلیون لیتر فرآورده های اصلی مورد نیاز کشور را در صورت بهره‌برداری تامین می‌کند، به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گازمایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس در حال ساخت است.

خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از ۴۸۵ کیلومتر از پالایشگاه‌های گازی عسلویه تامین خواهد شد.

با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین ( با عدد اکتان ۹۵ ) و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود؛ تولید روزانه ۴ میلیون لیتر ال پی جی ( گازمایع)، ۳ میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند. ظرفیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود ۱۱ میلیون بشکه است.

پالایشگاه پارس نیز با هدف پالایش روزانه ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی در نزدیکی پالایشگاه شیراز در دست ساخت است.شرکت توسعه صنایع پالایش نفت در ساخت این پالایشگاه ۴۰درصد، شرکت پتروفیلد مالزی ۴۰ درصد و شرکت سرمایه گذاری ایران نیز ۲۰درصد سهم دارد.

نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های دوستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افتخارات