بهرام پورحسن با تاکید بر این که تنها نزدیک به ۲۵ درصد از تجهیزات مورد نیاز این صنعت به صورت ارزی و از خارج از کشور تامین می شود، به خبرنگار شانا گفت: برای برخی از این تجهیزات نیز، برنامه تولید و داخلی سازی پیش بینی شده است.

وی قطعات توربین‌های بخار و گازی را یکی از نمونه کالاهای وارداتی خواند و افزود: با توجه به ظرفیت های کارگاهی و مهندسی بالا در کشور، برنامه ریزی شده است بخش زیادی از نیاز کشور به این تجهیزات از سوی سازندگان داخلی تامین شود.

پورحسن عقد قرارداد با دو سازنده داخلی برای تامین پره توربین‌های گازی مجتمع پتروشیمی بندرامام را یادآوری و تصریح کرد: با عقد این قرارداد، تامین این قطعه مهم از بخش خریدهای خارجی حذف شده است.

وی با اشاره به توافقنامه همکاری مشترک میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی و انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در اردیبهشت امسال گفت: عقد چنین تفاهمنامه هایی موجب آسان سازی بومی سازی و تولید تجهیزات در داخل می شود.

به گزارش شانا، صنعت پتروشیمی ۴۲ واحد تولیدی دارد که سالانه ۱٫۵ تا ۲ میلیارد دلار قطعات و تجهیزات و مواد شیمیایی مصرف می کنند؛ از این رو از سال ۱۳۷۶ تاکنون کمیته جهاد خودکفایی و ساخت داخل در صنعت پتروشیمی فعال است.

هرچند امروز ۷۰ درصد از کالاها و تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود، از دو سال اخیر تکیه بر استفاده از تجهیزات ساخت داخل افزایش یافته و تحول بزرگی در این زمینه به وقوع پیوسته است.

راهبرد شرکت کالای پتروشیمی نیز در این زمینه بر پایه دو محور سازماندهی شده است؛ محور نخست، تامین کالا و تجهیزاتی را شامل می‌شود که ساخت آنها در سال‌های گذشته انجام شده و در صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار گرفته است و محور دوم نیز سفارش ساخت کالاها و تجهیزات جدید موردنیاز به سازندگان داخلی را که تاکنون در داخل ساخته نشده اند، دربر می‌گیرد.

نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های دوستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افتخارات