به گزارش خبرنگارشانا، سهام ۱۵ شرکت دولتی در سبد واگذاریهای سومین ماه سال ۹۱ سازمان خصوصی سازی برای عرضه از طریق بورس، مزایده و فرابورس قرار دارد.

سه شرکت پتروشیمی در صف فروش قرار گرفته اند، ۷۰ درصد سهام پتروشیمی بیستون معادل ۳۵۰ میلیون سهم به ارزش پایه هر سهم ۲ هزار و ۵۹۱ ریال و ارزش کل پایه ۹۰۶ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال در سبد واگذاری های روز ۲۲ خرداد برای عرضه در فرابورس قرار دارد.

همچنین ۱۰۰ درصد سهام پایانه ها و مخازن پتروشیمی معادل ۳۰۰ سهم به ارزش پایه هر سهم ۶۸۴ میلیون و ۴۷۰ هزار ریال و ارزش کل پایه ۲۰۵ میلیارد و ۳۴۱ میلیون ریال از طریق فرابورس در روز ۲۳ خرداد و ۸۹/۱۹ درصد سهام شرکت پتروشیمی داراب معادل ۷۰۰ میلیون و ۷۰۹ هزار و ۷۶۷ سهم به ارزش پایه هر سهم ۱۵۸۳ ریال و ارزش کل پایه ۲۲۰ میلیارد و ۵۷۸ میلیون و ۳۱۱ هزار و ۵۹۹ ریال از طریق فرابورس در روز ۲۴ خردادماه جاری عرضه خواهد شد.

به گزارش شانا سهم واگذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی از کل واگذاری های کشور در قالب اصل ۴۴ قانون اساسی ۱۲٫۳ درصد بوده است.

چندی پیش رئیس امور مجامع و سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: این شرکت در راستای اجرای سیاست های اصل ۴۴، به عنوان شرکت پیشتاز در زمینه خصوصی سازی توانسته است در سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ بیش از ۲۱۹۷۷ میلیون سهم به ارزش ۹۰۴۹۶ میلیارد ریال از شرکت های تولیدی یا مجری طرح را از طریق سهام عدالت (۵/۳۶ درصد) رد دیون دولت (۵ / ۴۷ درصد) بورس و مزایده (۱۵ درصد) و سهام ترجیحی (۱ درصد) واگذار کند.

مرتضی رحیمیان افزود: این شرکت در سال ۱۳۹۰ با انتقال سهام ۱۵ شرکت زیرمجموعه به هلدینگ خلیج فارس به ارزش اسمی ۲۴ هزار میلیارد ریال که ارزش واقعی افزون بر ۱۰۰ هزار میلیارد ریال را دارد، روند خصوصی سازی را به سرعت ادامه داد.

وی ادامه داد: واگذاری ۵۵۵ میلیون سهم به ارزش ۴۸۹۲ میلیارد ریال شامل سهام شرکت های بازرگانی پتروشیمی بین الملل، پتروشیمی بروجن، پتروشیمی ممسنی و پتروشیمی کاویان و اخذ پذیرش شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از سازمان بورس اوراق بهادار، از دیگر فعالیت های مهم این شرکت در سال ۱۳۹۰ در زمینه تحقق کامل اصل ۴۴ در شرکت ملی صنایع پتروشیمی بوده است.

رئیس امور مجامع و سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی از واگذاری قطعی هلدینگ خلیج فارس در شش ماه نخست امسال خبر داد و گفت: پرونده خصوصی سازی در صنعت پتروشیمی امسال بسته می شود.

مرتضی رحیمیان افزود: در هفته های اخیر وضعیت هلدینگ در سازمان بورس بررسی شده است و پیش بینی می شود مراحل نهایی برای واگذاری ۱۵ شرکت زیرمجموعه این هلدینگ در شش ماه نخست سال انجام شود.

وی با بیان این که در همسویی با مصوبات سال گذشته دولت ۴۱٫۷ درصد از هلدینگ بابت رد دیون دولت واگذار خواهد شد، تصریح کرد: این بدهی مربوط به ۶ تا ۷ بانک بوده است.

رحیمیان همچنین از احتمال اختصاص بخش دیگری از سهام این هلدینگ به صندوق بازنشستگی صنعت نفت خبر داد و افزود: پیش تر نیز ۴۰ درصد از سهام این هلدینگ بابت سهام عدالت، یک درصد به آستان قدس رضوی و شماری نیز به عنوان سهام ترجیحی واگذار شده است.

نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های دوستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افتخارات