علیرضا ضیغمی در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: بر اساس پیشنهاد مهندس قاسمی و با موافقت رئیس جمهوری بخش از اعتبار ساخت این دو پالایشگاه نفتی از سوی صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد.

به گفته وی پالایشگاه ۳۶۰ هزار بشکه ای ستاره خلیج فارس هم اکنون با ۵۰ درصد پیشرفت در دست ساخت است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان این که مجوز استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای ساخت پالایشگاه های میعانات گازی ستاره خلیج فارس و آناهیتا در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۱ به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی داده شد، افزود: امیدواریم با اعتبارهایی که از محل صندوق برای توسعه این دو پالایشگاه اختصاص می یابد، این پروژه ها با شتاب بیشتری به بهره برداری برسد.

ضیغمی تصریح کرد: برای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس اعتبارهایی از محل وزارت نفت، شرکت نیکو (نفتیران اینتر ترید) و صندوق ذخیره ارزی اختصاص یافته است.

به گفته وی، تا کنون از محل وزارت نفت برای توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار اختصاص یافته است.

ضیغمی گفت: هیئت مدیره شرکت پالایش میعانات گازی ستاره خلیج فارس شامل شرکت ملی پالایش و پخش، شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) و صندوق بازنشستگی است و تغییراتی در سهام سرمایه گذاران این پالایشگاه ها ایجاد شده است.

مهندس علیرضا ضیغمی تیر ۹۰ از تامین یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از محل شرکت نیکو و صندوق ذخیره ارزی برای ساخت پالایشگاه ۳۶۰ هزار بشکه ای ستاره خلیج فارس خبر داده و گفته بود: از محل حساب ذخیره ارزی ۲۹۰ میلیون یورو در قالب وام از سوی شرکت پالایش ستاره خلیج فارس دریافت شده است.

معاون وزیر نفت از آغاز تولید فاز یک این پالایشگاه بزرگ نفتی تا خرداد سال ۹۲ خبر داد و افزود: در این مرحله روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین و حدود چهار میلیون لیتر نفت گاز در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید خواهد شد.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۵۵ میلیون لیتر فرآورده های اصلی موردنیاز کشور را می تواند تامین کند که ۳۶ میلیون لیتر از این میزان بنزین و ۱۴ میلیون لیتر نفت گاز است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران همچنین از اختصاص ۸۰ تا ۸۵ درصد از اعتبار مورد نیاز ساخت پالایشگاه آناهیتا از محل صندوق توسعه ملی خبر داد و گفت: بقیه اعتبار مورد نیاز برای ساخت این پالایشگاه از سوی سهامداران تامین خواهد شد.

بر پایه این گزارش، در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۱ دولت به صندوق توسعه ملی اجازه داده شده است که تا سقف پنج میلیارد دلار وام و تسهیلات به پیمانکاران خصوصی و سرمایه گذاران غیردولتی طرح های نفت و گاز ارائه و اعتبار لازم را برای ساخت دو پالایشگاه ستاره خلیج فارس و آناهیتا اختصاص دهد.

بر پایه این گزارش، مدیرعامل پالایشگاه آناهیتای کرمانشاه پیشتر در گفت و گو با خبرنگار شانا با اشاره به دریافت مجوز استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در طرح ساخت پالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای آناهیتا گفته بود مذاکرات با شرکت های خارجی و داخلی برای تامین بخش دیگری از منابع مالی مورد نیاز این طرح ادامه دارد.

به گفته صیدمحمد جمشیدی دانا پروژه پالایشگاه آناهیتای کرمانشاه در مجموع به ۲٫۱ میلیارد یورو سرمایه نیاز دارد که ۶۰۰ میلیارد ریال آن منابع ریالی است و تامین آن را شرکای پروژه به عهده دارند.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی، شرکای این پروژه هستند که هر یک به نسبت سهم خود، تامین منابع ریالی طرح را به عهده دارند.

نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های دوستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افتخارات