به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب پروین فرشچی عصر دوشنبه در مراسم افتتاح این تصفیه خانه، گفت: خوشبختانه در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی امکانات زیست محیطی مناسبی از جمله تصفیه خانه های صنعتی پساب وجود دارد.
وی با بیان این که منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی می تواند الگویی مناسب برای دیگر مناطق صنعتی باشد، افزود: با توجه به این که برای ایجاد این تصفیه خانه در منطقه ویژه اقتصادی نزدیک به  ۸ میلیارد ریال هزینه شده است این طرح پایلوت می تواند علاوه بر یک طرح تحقیقاتی در حفظ و نگهداری از محیط زیست نیز موثر واقع شود.
تصفیه خانه صنعتی و بهداشتی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر توسط پتروشیمی فجر در این منطقه ساخته شده است، در این تصفیه خانه چند منظوره تصفیه پساب، پنج فرایند بیولوژیکی تصفیه پساب به صورت یکپارچه در یک واحد پیاده سازی شده و به طور قابل توجهی باعث کاهش هزینه های ساخت و احداث و نیز فضای مورد نیاز شده است.
ساخت این تصفیه خانه به ظرفیت یک متر مکعب در ساعت با اهدافی از جمله بهینه سازی شرایط عملیاتی موجود، بررسی امکان افزایش ظرفیت واحدهای تصفیه پساب، تعیین شرایط عملیاتی مناسب برای بررسی پسابهای جدید، تاثیر استفاده از مواد شیمیایی جدید در راندمان تصفیه پساب، بررسی امکان تغییرات در سیستمهای فعلی برای پذیرش پسابهای جدید، ایجاد بستر مناسب جهت انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی و بررسی سامانه های جدید تصفیه پساب صورت گرفته است.
این واحد همچنین می تواند در مطالعات و تحقیقات، مورد استفاده  مراکز صنعتی و دانشگاهی واقع شده و علاوه بر آن همه مجتمعهای پتروشیمی که به نوعی پساب صنعتی تولید می کنند می توانند از این پایلوت برای ارزیابی و آنالیز پساب مورد نظر استفاده کنند.
دانش فنی یکپارچه سازی پنج واحد تصفیه پساب بیولوژیکی در یک پایلوت، آزمایش و بهینه سازی مواد شیمیایی ساخت داخل، کاهش قابل توجه هزینه های احداث پایلوت برای دستیابی به تکنولوژی و بهینه سازی فرایند از جنبه های نو آورانه این تصفیه خانه به شمار می رود.طراحی و اجرای پایلوت چند منظوره زیست محیطی واحدهای تصفیه پساب منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی واقع در ماهشهر به طور کامل توسط پیمانکاران و متخصصان داخلی انجام شده است.
منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در محدوده ای به وسعت حدود دو هزار و ۶۰۰ هکتار در جنوب غربی ایران و در ساحل خلیج فارس در شهرستان ماهشهر  بخش بندرامام  واقع شده است.

نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های دوستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افتخارات