وزیر نفت امروز (۲۷ خرداد) برای چندمین بار در طول ۱۰ ماهه گذشته با هدف پاسخگویی به سوال نمایندگان در مجلس شورای اسلامی حاضر شد و بر حمایت از تولید تجهیزات داخلی تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار شانا بیژن زنگنه که امروز (سه شنبه، ۲۷ خرداد) برای پاسخگویی به سوال نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه و علیرضا محجوب نماینده تهران، ری‌، شمیرانات و اسلامشهر درباره عدم توجه به ساخت تجهیزات در داخل کشور و واردات لوله به مجلس رفته بود، اظهار کرد: وزارت نفت از ساخت تجهیزات در داخل برای پیشبرد اهداف ملی و استفاده از ظرفیت داخلی حمایت می کند.
وزیر نفت با بیان اینکه از صحبتهای نماینده ارومیه چیزی درک نکردم چون بطور مشخص اعلام نکردند که آیا این لوله ها در ۱۰ ماهه گذشته وزارت بنده وارد کشور شده است یا خیر، اظهار کرد: طی ۱۰ ماه گذشته ۲ میلیون تن ورق برای تولید لوله خریداری شده و در اختیار سازندگان قرار گرفته است.
وی در باره موفقیتهای کشور در تولید داخل افزود: وقتی در سال ۷۶ اولین قرارداد پارس جنوبی با شرکت توتال بسته شده تنها ۳۰ درصد ارزش عملیات در این قرارداد داخلی بوده است، در حالیکه این رقم در سال ۸۴ به ۶۰ درصد رسیده بود.
زنگنه با یادآوری اینکه در سال ۷۶ حتی قادر نبودیم یک متر در دریا لوله گذاری کنیم، افزود: هم اکنون ایران قدرت اول منطقه در بخش دریایی است و تمام تجهیزات دریایی از جمله سکو ، عرشه و جرثقیل، حمل سکو و .. توسط چهار شرکت داخلی ساخته و انجام می شود.
وزیر نفت با بیان اینکه نمایشگاه امسال نفت “مشت نمونه خروار” بود، تصریح کرد: اگر به نمایشگاه نفت امسال آمده باشید، مشاهده می کردید که صدها شرکت داخلی در نمایشگاه حاضر بودند که برخی از آنها سفارش ساخت بیش از ۲۰ میلیارد دلار کالا را داشتند.
زنگنه با بیان اینکه استفاده از توان داخلی به این معنی نیست که ما از برخی از تجهیزات خارجی استفاده نمی کنیم، افزود: در حال حاضر ۲۵ تا ۳۰ درصد ارزش نیاز پالایشگاهی در داخل کشور تولید نمی شود که مجبور به واردات آن هستیم.
وی افزود: برنامه ساخت ۱۱ قلم کالا که هم اکنون وارد می شود به سازندگان داده شده است که از جمله می توان به لوله های درون چاهی اشاره کرد.
وزیر نفت با بیان اینکه مهمتر از موضوع ساخت داخل، مساله توجه به ارتقا ظرفیت پیمانکاران عمومی است، افزود: باید از این شرکتها که دانش بنیان نیز هستند حمایت شود، شرکتهایی مانند، مپنا، فراب و پتروپارس از این نوع شرکتها هستند که در تاسیس همه این شرکتها نقش داشتم.
وی با اشاره به اینکه در تولید داخل باید کیفیت، قیمت و زمان لحاظ شود، تصریح کرد: شرکتهای ایرانی باید سعی کنند این سه فاکتور را رعایت کنند، چون با رعایت این موارد است که شرکتهای داخلی می توانند با شرکتهای خارجی رقابت کنند.
وزیر نفت دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه در بند ۸ و ۲۴ اقتصادی نیز به این موضوع اشاره شده است، افزود: رانت خواری کار بدی است و باید جلوی آن گرفته شود.
زنگنه با اشاره به جایگاه ایران در نفت و گاز جهان اظهار کرد: با بالا رفتن ظرفیت ساخت داخل، ایران به مرکز ثقل همسایگان برای خرید تجهیزات تبدیل خواهد شد.
وی تصریح کرد: ما موظف به اجرای قانون حداکثر استفاده از ساخت داخل هستیم.
زنگنه همچنین درباره خرید کشتی که سوال قاضی پور بود، گفت: درباره خرید کشتی با وزارت صنایع مذاکره می کنیم اگر آنها می توانند آن را بسازند اصراری به واردات آن وجود ندارد.
بر پایه این گزارش، قاضی پور و محجوب از در پایان سخنان وزیرنفت از پاسخ وی قانع شدند و قرار شد کارگروهی با حضور نمایندگان کمیسیون انرژی و کمیسون صنایع برای نظارت بر استفاده از تجهیزات ساخت داخل تشکیل شود.

نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های دوستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افتخارات