پایان ماراتن قیمت خودرو+قیمیت پنج‌شنبه 12 ژوئن 2014

به گفته رئیس شورای رقابت، اعمال قیمت‌های جدید پس از امضای توافق‌نامه با خودروسازان مبنی‌بر پذیرش شروط از سوی این شورا نهایی شده است و چنانچه خودروسازی این شروط شورای رقابت را نپذیرد، نمی‌تواند افزایش قیمت‌ها را اعمال کند. حذف بازار حاشیه‌ای، اختیاری شدن آپشن‌ها و اصلاح طرح فروش خودرو از جمله شروط تعیین‌شده از سوی شورا است.
در دستورالعمل تعیین‌شده از سوی شورا، بالاترین میزان افزایش قیمت، مربوط به خودرو «پژو ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس» و «رانا» است. شورای رقابت اجازه داده است قیمت این خودرو نزدیک به هفت درصد افزایش یابد. کمترین افزایش نیز برای خودروی ام‌وی‌ام چهار سیلندر در نظر گرفته شده است. بر اساس دستورالعمل جدید شورای رقابت، خودروسازان باید میزان تولید خود را به صورت ماهانه اعلام کنند تا در راستای آن ضمن همفکری با شورای رقابت، میزان عرضه خودرو در بازار نیز مدیریت شود. در فرمول جدید تعیین قیمت خودرو عامل کیفیت نیز گنجانده شده است به گونه‌ای که برخی خودروسازان به‌دلیل عدم رعایت کیفیت تا ۵/۲ درصد جریمه شده‌اند.
جزئیات نشست جدید شورای رقابت
افزایش قیمت ۱۳ خودرو بر اساس فرمول جدید
گروه خودرو: آخرین هفته فروردین امسال زمانی بود که رئیس شورای رقابت آن را برای اعلام فرمول جدید تعیین قیمت خودرو اعلام کرده بود.
حال باگذشت بیش از دو ‌ماه از زمان اعلام‌شده، رضا شیوا فرمول جدید تعیین قیمت خودرو را اعلام کرده است. بر اساس این فرمول که درواقع نمونه اصلاح شده فرمول پیشین تعیین قیمت خودرو است، قیمت خودروهای داخلی با رشدی ۷/۳ درصد تا ۹/۶ دهم درصدی همراه شده‌اند.
روز گذشته رئیس شورای رقابت از نهایی‌شدن فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو به خبرگزاری‌ها خبر داد و گفت: در این دستورالعمل قیمت خودرو از ۷/۳ درصد تا ۹/۶درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.
با تصویب و اعلام دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری توسط اعضای شورای رقابت در جلسه دیروز این شورا، سیاست ثبات قیمت خودرو از سوی دولت در سال جدید فقط تا سومین ماه امسال دوام یافت.
شیوا با بیان اینکه دستورالعمل قیمت خودرو با لحاظ تورم بخشی خودرو و براساس ارز مبادله‌ای تعیین شده است گفت: این تصمیم با این ملاحظه گرفته شد که قرار است طبق مصوبه دولت در روزهای آینده به خودروسازان ارز مبادله‌ای ارائه شود.
رئیس شورای رقابت ضمن اشاره به اینکه در فرمول جدید، کیفیت تولید خودرو از سوی خودروسازان اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: در فرمول جدید ۵/۲ امتیاز مثبت به خودروسازانی که تولید خودروی مناسب دارند ارائه و ۵/۲ امتیاز منفی برای خودروسازان متخلف در تولید خودروهای بی‌کیفیت لحاظ شده است.
به گفته شیوا، در فرمول جدید بهره‌وری شرکت‌های خودروسازی نیز مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته و در مجموع با ارائه اعداد و ارقام توسط مرکز ملی رقابت، در دستورالعمل جدید افزایش ۷/۳ درصدی تا ۹/۶ درصدی قیمت خودرو مورد تصویب قرار گرفته است.
اعلام فرمول جدید از سوی شورای رقابت و تعیین قیمت خودروهای داخلی بر اساس آن، در حالی اتفاق افتاد که تا ساعاتی پیش از اعلام این خبر، موضع دولت، مخالفت با افزایش قیمت خودرو بود.
روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد قیمت‌گذاری خودرو و اینکه چرا شورای رقابت نرخ قطعی خودرو را اعلام نمی‌کند، اظهار کرد که شاید ضرورتی ندارد قیمتی اعلام شود یا انتظاری داشته باشیم که قیمت‌ها افزایش پیدا کند.
با توجه به همزمانی گفته‌های نوبخت و اعلام فرمول جدید از سوی شورای رقابت در یک روز، آیا شورای رقابت و دولت برای اعمال افزایش قیمت اعلام شده به توافق رسیده‌اند؟
به گفته شیوا اعمال قیمت‌های جدید پس از امضای توافق‌نامه با خودروسازان مبنی بر پذیرش ۵ شرط از سوی این شورا نهایی شده است و چنانچه خودروسازی شروط شورای رقابت را نپذیرد، نمی‌تواند از افزایش قیمت‌های جدید بهره‌مند شود.
نخستین شرط شورای رقابت حذف بازار حاشیه‌ای است. در حال حاضر قیمت‌ها در بازار آزاد تا ۳۰ درصد بیشتر از قیمت کارخانه است.
رئیس شورای رقابت شرط دوم این شورا را اختیاری بودن آپشن‌ها برای مشتریان دانست و گفت: خودروسازان نباید آپشنی را به صورت تحمیلی به مشتری خود عرضه کنند. بر این اساس به جز الزامات قانونی در نصب آپشن‌ها هیچ الزام دیگری نباید از سوی خودروسازان به مشتریان در نصب آپشن‌ها تحمیل شود.
اصلاح طرح فروش خودروسازان شرط سوم شورای رقابت برای اعمال قیمت‌های جدید از سوی خودروسازان است، شیوا در این رابطه گفت: در حال حاضر وقتی شرکت‌های خودروساز سایت خود را برای پیش‌فروش باز می‌کنند به جای مصرف‌کننده واقعی، واسطه‌ها خودرو خریداری می‌کنند که این رویه باید اصلاح شود.
او در ادامه افزود: در فرمول جدید تعیین قیمت خودرو عامل کیفیت نیز گنجانده شده است به گونه‌ای که برخی خودروسازان به‌دلیل عدم‌رعایت کیفیت تا ۵/۲درصد جریمه شده‌اند.
رئیس شورای رقابت در حالی به جریمه ۵/۲درصدی برخی خودروسازان اشاره می‌کند که مشخص نیست این جریمه تا چه میزان کاهش قیمت را روی چه محصولی به همراه داشته است.
رئیس شورای رقابت همچنین از ارز مبادله‌ای، متغیرهای کیفیت، تورم‌بخشی و بهره‌وری به‌عنوان عوامل موثر در تعیین قیمت‌های جدید نام برد.
اوایل هفته آینده زمانی است که به گفته رئیس شورای رقابت، خودروسازان می‌توانند پس از امضای تفاهم‌نامه با شورای رقابت مبنی بر پذیرش این شروط، قیمت‌های جدید را اعمال کنند.
شیوا تاکید کرد چنانچه خودروسازی از دستورالعمل شورای رقابت و قیمت‌های تعیین‌شده تخطی کند، مشمول جریمه و برخورد قانونی خواهد شد.
بر اساس دستورالعمل جدید شورای رقابت، خودروسازان باید میزان تولید خود را به صورت ماهانه اعلام کنند تا در راستای آن ضمن همفکری با شورای رقابت میزان عرضه خودرو در بازار نیز مدیریت شود.
شیوا در نهایت عقیده دارد با وجود اعمال افزایش قیمت در برخی خودروها اختلاف قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی کارخانه و بازار آزاد همچنان دیده می‌شود.
رئیس شورای رقابت با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم مصرف‌کنندگان به صورت مستقیم خودرو را از کارخانه خریداری کنند، تصریح کرد: باید بازار خودرو به نحو مناسبی مدیریت شود تا رضایت مصرف‌کننده و تولیدکننده در آن به وجود آید.
به گفته رئیس شورای رقابت چنانچه خودروسازان در اجرای ۵ شرط شورای رقابت برای افزایش قیمت کوتاهی کنند، افزایش قیمت خودرو منتفی شده و خودروسازان باید محصولات خود را مطابق دستورالعمل قیمت در خرداد ۹۱ به فروش برسانند. فرمول جدید شورای رقابت در حالی محصولات خودروسازان را با افزایش قیمت همراه کرد که خودروسازان پیش از این، افزایش قیمت برای جبران زیان‌های به بار آمده ناشی از رشد هزینه‌ها و افت تولید در سال‌های گذشته را ضروری اعلام کرده بودند.
منبع خبر : وبسایت خبر فارسی

نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های دوستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افتخارات