روند آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران براساس توافق ژنو تا رسیدن به نتیجه نهایی ادامه خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار شانا، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (چهارشنبه ۲۱ خرداد)، در نشست خبری خود با خبرنگاران، در پاسخ به سوال خبرنگار شانا مبنی بر اینکه چه میزان از بدهی های ایران براساس توافق ژنو آزاد شده است، گفت: روند آزادسازی بدهی‌های ایران بر اساس توافق ژنو در حال انجام است.
افخم با بیان اینکه وزارت امور خارجه پیگیر آزادسازی بدهی های ایران است، افزود: با این حال مسوولان بانک مرکزی باید اطلاعات تکمیلی را اعلام کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه فعالیتهایی برای شناسایی اموال ب. ز از سوی وزارت خارجه به عنوان مسوول پیگیری اموال وی صورت گرفته است، گفت: وزارت امور خارجه هماهنگی‌هایی را برای شناسایی و توقیف اموال این فرد در برخی کشورها انجام داده و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز بخشی از این موضوع را به وزارت خارجه محول کرده است، بنابراین روند کار جریان داشته و اطلاعات بدست آمده از اموال بابک زنجانی در این کشورها به مسوولان مربوطه منعکس می‌شود.
افخم در ادامه به ناآرامی‌های اخیر عراق پرداخت و گفت: متاسفانه در چند روز گذشته عملیات تروریستی در عراق شدت گرفته و برخی شهرها و روستاهای این کشور هدف حملات تروریستی قرار گرفته اند، اما بطور حتم ارتش و مردم عراق فعالیتهای نیروهای تکفیری را خنثی کرده و تروریستها را از خاک خود عقب خواهد راند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ادامه مذاکرات تیم هسته‌ای کشورمان با گروه ۱+۵ و نمایندگان آمریکا عنوان کرد: تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در دو روز گذشته و ادامه آن در امروز و فردا، مذاکرات خود را با مقام های آمریکایی و گروه ۱+۵ در ژنو ادامه خواهد داد.
وی با بیان اینکه دیدگاه ایران در مورد سلاح هسته‌ای کاملا روشن و آشکار است، تصریح کرد: ما مخالف هرگونه تولید و انباشت سلاح هسته‌ای هستیم، از این رو موضوع هایی همچون رسیدن ایران به سلاح اتمی و … ، توهمی بیش نیست و این توهم باید از طرف برخی کشورها کنار گذاشته شود.
افخم گفت وگو های ایران با گروه ۱+۵ را مفید دانست و افزود: اما این کشورها باید واقعیتها را بپذیرند و به حقوق ملت ایران احترام بگذارند.
سخنگوی وزارت امور خارجه به خطوط قرمز ایران در مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: غنی‌سازی و بومی ماندن فناوری هسته‌ای از نکات مهمی است که مذاکره کنندگان ایرانی در تمامی مذاکرات آن را دنبال می‌کنند.
افخم تصریح کرد: مذاکرات ما با گروه ۱+۵ و مقام های آمریکایی صرفا در رابطه با موضوع هسته‌ای بوده؛ ضمن اینکه ما در فکر مذاکره و یا برقراری رابطه با آمریکا نیستیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه به برگزاری کنفرانس همکاریهای اسلامی که قرار است ۲۸ و ۲۹ خرداد در کشور عربستان برگزار شود، اشاره و عنوان کرد: چهل و یکمین اجلاس همکاریهای کشورهای اسلامی در جده عربستان برگزار می‌شود که سرمدی، قائم مقام وزارت امور خارجه، ریاست هیئت ایرانی را بر عهده دارد.
وی ادامه داد: ما اعلام کرده‌ایم که ایران و عربستان می‌توانند روابط خوب و مستحکمی با یکدیگر داشته باشند که این امر کمک کننده ثبات و همگرایی بیشتر در منطقه خواهد بود.
افخم در ادامه به ساخت نیروگاه‌های مشترک توسط ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: مذاکراتی برای ساخت نیروگاه‌های مشترک اتمی با کشور روسیه انجام شده، ولی در شرایط کنونی در مرحله مذاکره قرار دارد و برای رسیدن به هدف و نتیجه نهایی به زمان بیشتری نیاز است.
سخنگوی وزارت امور خارجه به روابط دو کشور ایران و مصر اشاره کرد و افزود: معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه چندی پیش به مصر سفری داشته و در این خصوص نیز عنوان کرده‌ایم که از شکل‌گیری کشوری باثبات و آرام همچون مصر استقبال می‌کنیم، چراکه مصر کشوری مسلمان و بزرگ در منطقه است.

نظر بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه های دوستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افتخارات